Hoitomalli ja menetelmät
Nuorisokoti Avalonissa nuoria tuetaan hyödyntämään omia voimavarojaan, osallistumaan oman elämänsä kannalta tärkeään päätöksentekoon sekä löytämään elämäänsä terveyttä ja hyvinvointia lisääviä asioita.
Hoitomalli ja menetelmät
Nuorisokoti Avalonissa nuoria tuetaan hyödyntämään omia voimavarojaan, osallistumaan oman elämänsä kannalta tärkeään päätöksentekoon sekä löytämään elämäänsä terveyttä ja hyvinvointia lisääviä asioita.
1. Pysäytys- ja arviointijakso
Sijoitusjakso alkaa nuoren elämäntilanteen laajalla kartoituksella, joka sisältää toimintakyvyn ja terveydentilan arvioinnin
Nuorisokoti Avaloniin sijoitettu nuori ja hänen perheensä sekä vastuusosiaalityöntekijä saavat kattavan arvion nuoren elämäntilanteesta ja siihen liittyvistä voimavaroista ja haasteista.
Tarvittaessa nuorelle järjestetään pysäytysjakso, jolloin tavoitteena on lyhytaikaisella jaksolla (1–2 kk) pysäyttää nuoren haitallinen päihteidenkäyttö. Pysäytysjakson aikana nuoren arkea ohjaa hänelle henkilökohtaisesti räätälöity päivä- ja viikko-ohjelma. Pysäytysjakson aikana arvioidaan nuoren päihteidenkäytön todellista tilaa sekä pyritään selvittämään sen taustalla olevia syitä.
Jokainen Nuorisokoti Avaloniin sijoitettu nuori tapaa sijoituksen alussa toimintaterapeutin, joka tekee toimintakykyyn ja terveyteen liittyvän arviointihaastattelun. Haastattelun perusteella nuorelle voidaan tarvittaessa tarjota laajempaa toimintakyvyn arviota ja toimintaterapiaa yksikössä työskentelevän toimintaterapeutin toimesta. Lisäksi kaikki nuoret käyvät sijoituksen alkuvaiheessa lastensuojelulain mukaisessa lääkärin terveydentarkastuksessa, jonka yhteydessä arvioidaan myös erikoissairaanhoidon psykiatristen palveluiden tarvetta.
2. Kuntoutusjakso
Tavoitteena kokonaisvaltainen hyvinvointi ja päihteetön arki
Kuntoutuksen pitkäntähtäimen tavoitteeksi asetetaan päihteettömän arjen opetteleminen sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin elementtien tunnistaminen ja niiden jalkauttaminen nuoren ja perheen arkeen. Koulunkäynti tai muu säännöllinen päivätoiminta on kuntoutusjakson tärkein tavoite jonka ympärille nuoren kuntoutus rakennetaan.
Siuntion yksikössä toimii Aleksis-Kiven koulun sivutoimipiste, jossa perusopetus järjestyy kätevästi pienryhmässä erityisopettajan johdolla. Heinolan ja Hausjärven yksikköihin sijoitettujen nuorten koulunkäynti järjestyy lähikouluissa.
Näiden lisäksi jokaisen nuoren yksilölliset tavoitteet ja mahdollinen toimintaterapia lisätään kuntoutussuunnitelmaan. Kuntoutuksen välineenä käytetään toiminnallisia menetelmiä kuten GreenCarea, liikuntaa, musiikkia ja taidetta.
3. Itsenäistymisen vaihe
Itsenäistymistaitojen harjoittelu aloitetaan sijoitusjakson aikana
Haluamme että Nuorisokoti Avaloniin sijoitetut nuoret löytävät paikkansa elämässä ja saavuttavat itselleen asetetut tavoitteet sijoituksen jälkeenkin. Itsenäisen elämän opettelu ja itsenäistymistaitojen harjoitteleminen alkavat jo sijoituksen aikana. Yhtenä toiminnan tavoitteena on, että nuoret menestyvät ja pärjäävät myös nuorisokodin seinien ulkopuolella sekä löytävät elämäänsä itseään miellyttävää sisältöä.
Avalonin Siuntion yksikön tiloissa löytyy itsenäisen elämän opetteluun soveltuva kaksio, jossa nuoret pääsevät käytännössä harjoittelemaan itsenäistymistaitoja ohjaajien jatkuvalla tuella.
Hausjärven yksikön pihapiirissä löytyy kaksi itsenäistymisharjoitteluasunota joissa itsenäistyvät nuoret voivat harjoitella itsenäistä asumista.
Kysy lisää tai tiedustele paikkatilannettamme
Lähtökohtana osallisuus, sitouttaminen ja strukturoitu arki
Nuorisokoti Avalonin hoito-, kasvatus- ja kuntoutustyön lähtökohtana toimii sosiaalipedagoginen työskentely, osallisuusteoria sekä salutogeeninen lähestymistapa ohjaustyössä. Kiteytettynä nämä näkyvät arjessa siten, että nuoria tuetaan hyödyntämään omia voimavarojaan, osallistumaan oman elämänsä kannalta tärkeään päätöksentekoon sekä löytämään elämäänsä terveyttä sekä hyvinvointia lisääviä asioita.
Kuntoutussuunnitelma pyritään rakentamaan yhteistyössä nuorten kanssa sellaiseksi, johon he uskovat itsekin voivansa sitoutua. Nuorten voimavaroja ja positiivisia puolia vahvistetaan ja haasteisiin etsitään yhdessä ratkaisuja.
Työskentely Nuorisokoti Avalonissa on ratkaisukeskeistä, ja nuoren omaa roolia sekä vastuunkantamista korostetaan. Arki on kuitenkin vahvasti aikuisjohtoista ja strukturoitua sekä jokaisen nuoren henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamiseen tähtäävää. Vahvana osana strukturoitua arkea toimii Green Care -toiminta, päihdetyöskentely, fyysiset aktiviteetit, taide ja musiikki sekä nuorten mieltymysten mukaan suunniteltu harrastustoiminta.
Omaohjaatyö ja yhteisöllisyys
Hoito-, kasvatus- sekä kuntoutustyö rakennetaan sosiaalipedagogiseen kohtaamiseen perustuvan omaohjaajatyön lähtökohdista. Omaohjaajatyössä hyödynnetään tavoitteisiin nähden relevantteja menetelmiä. Yksilötyön lisäksi toiminnassa näkyy vahvasti toiminnallisuus ja yhteisöllisyys, sekä niitä tukevat viikoittain säännöllisesti kokoontuvat ryhmät.
Toimintaterapia osana kuntouttavaa sijaishuoltoa
Nuorisokoti Avalonissa toimintaterapia on kuntoutusta, jonka tavoitteena on vahvistaa ja edistää yksilön toimintakykyä ja osallistumista. Käytetyt toiminnalliset menetelmät ja terapian toteuttamistavat valikoituvat aina yksilölliseen tarpeeseen vastaten ja tehtyyn toiminnan analyysiin perustuen. Toimintaterapiaa edeltää joko suppeampi tai laajempi toimintakyvyn tutkimus/arvio, jossa yksilölliset tavoitteet nimetään. Jokaiselle nuorelle tehdään heti sijoituksen alussa kattava alkukartoitus toimintakyvystä ja terveydentilasta.
Toimintaterapiajakso on aina tavoitteellinen ja määrämittainen kuntoutusinterventio ja tarve toimintaterapialle voi nousta mm. seuraavista syistä:
· Vaikeuksia arjen toimintakokonaisuuksien hallinnassa ja osallistumisessa niihin: itsestä huolehtiminen, asioiminen ja kotielämän toiminnot, opiskelu, työ, vapaa-ajan toiminta, lepo ja ajankäyttö
· Puutteita psykososiaalisissa taidoissa, esim. tunneilmaisu ja tunnesäätely, sosiaaliset taidot, vaikeus ilmaista itseään puhumalla
· Pakkoajatukset ja/tai -toiminnot
· Epävakaa, itseään vahingoittava käyttäytyminen
· Kognitiiviset haasteet; keskittyminen, tarkkaavuus, oppiminen, muisti, ongelmanratkaisukyky, hahmottaminen
· Sosiaalisen kognition puutteet; vaikeus tunnistaa omia ja toisten ihmisten tunteita ja nimetä niitä, vaikeus tunnistaa ihmisten tarkoitusperiä heidän käyttäytymisensä, ilmeiden, eleiden ja puheiden perusteella.
Avalonin Siuntion yksikön toimintaterapeuttina työskentelee Piia Murto. Työkokemusta hän on kerryttänyt pääasiassa aikuisten erikoissairaanhoidon puolelta, psykiatrian poliklinikkatyöskentelystä yli 20 vuoden ajalta. Toimintaterapian lisäksi ja tueksi, kuntouttavan työnsä pääomaksi, hän on hankkinut paljon lisäkoulutusta erilaisista terapiamuodoista, mm. OCD:stä (pakko-oireisen häiriön hoito), DKT:sta (dialektinen käyttäytymisterapia), MBT:stä (mentalisaatioterapia), perhetyöstä, kognitiivisestä kuntoutuksesta, SCIT:stä (sosiaalisen kognition kuntoutus), tietokoneavusteisesta kuntoutuksesta.
Piia on kehittänyt toimintaterapiaa osaksi sijoitettujen päihdenuorten laitoskuntoutusta. Työssään toimintaterapeuttina hän tavoittelee lämminhenkistä ja positiivisesti vahvistavaa suhdetta sekä nuoriin että työyhteisön aikuisiin. Piian arvomaailmassa korkealle nousee myös perhetyön tärkeys osana lastensuojelutyötä. Perheiden kuuleminen ja tukeminen, vanhemmuuden aktiivinen vahvistaminen auttavat sekä suoraan että välillisesti perheen selviämistä kriisistä. Perheen ottaminen osaksi kuntoutusta mahdollistaa yhteisen tavoitteen eteen työskentelyn.
Tavoitteellinen perhetyö
Nuorisokoti Avalonissa perhetyötä tehdään asiakassuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Perhetyöstä vastaa yksikön toimintaterapeutti työparinaan kukin nuoren omaohjaaja
Perhetyö on tärkeä ja välttämätön osa nuoren sijoitusta. Sen avulla voidaan tukea nuoren luonnollista, sosiaalista ympäristöä, sekä nivoa laitoksessa tehtävä kuntoutustyö ulottumaan myös sijoituksen jälkeiseen aikaan ja nuoren kotiympäristöön. Perhetyötä voidaan tehdä erilaisilla kokoonpanoilla, tavoitteitten mukaan. Tapaamisissa voi olla mukana nuori itse ja osa perheestä, tai se voi keskittyä vain esimerkiksi vanhemman/muiden perheenjäsenten tukemiseen. Tukea vanhemmuuteen tulisikin tarjota aina sijoituksen yhteydessä, koska nuoren sijoittaminen laitokseen on aina kriisi koko perheelle.
Tavoitteellisessa perhetyössä työskennellään avoimen dialogin hengessä ja käsitellään perheenjäsenten esille tuomia teemoja. Teemat muokataan konkreettisiksi tavoitteiksi. Perhetyötä tehdään työparina, esimerkiksi kotikäynnein toteutettuna tai etätapaamisina. Työntekijöiden tehtävänä on mahdollistaa rakentava keskustelu vaikeistakin aiheista, antaa aika ja paikka asioiden äärelle pysähtymiseen, sekä tukea perheen vahvuuksia ja voimavaroja elämäntilanteessa.
Esimerkkiteemoja/-tavoitteita perhetyössä:
- vuorovaikutuksen kohentaminen, yhteyden luominen
- ymmärryksen lisääminen perheen kesken
- perheen toimintamallien muokkaaminen perhettä tukevaksi
- vanhemmuudessa rajojen asettaminen
- luottamuksen rakentaminen
- psykoedukaatio nuoren kehitysvaiheista, päihteistä
- nuoren sijoitukseen/tulevaisuuteen liittyvät huolet